Merhabalar, bugün ki yazımızda Kodlama ve Robotik dersinin çocuklar üzerindeki etkilerini inceleyeceğiz. Öncelikle yeni bir kavram olarak ortaya çıkan Kodlama ve Robotik kavramının öncesini inceleyecek olursak devlet okullarında Bilişim Teknolojileri dersi diye geçmektedir ama özel okulların prestijini yüksek seviyede tutmasını sağlayan Kodlama ve Robotik dersi adı altında işlenmektedir. Kodlama, bir yazılım dili kullanarak bilgisayar programı yazmaktır. Kodlama yapmak için donanım olarak bir bilgisayar, akıllı telefon veya tablet gereklidir. Kodlamanın ürünü bir yazılım, dijital hikaye, web sayfası, animasyon, robot kodu, bilgisayar oyunu, akıllı telefon uygulaması olabilir. Kodlama bir amaçla başlar ve bu amacı gerçekleştirecek aşamaları planlamak gerekir. Kodlama ve Robotik dersindeki kazandırılması hedeflenen beceriler öğrencilerin algoritmik düşünme becerisi kazandırma, motor becerilerini geliştirme, analitik düşünme becerilerini geliştirme, problem çözme yeteneklerini arttırma gibi farklı becerilerin kazandırılması hedeflenmiştir. Bununla birlikte öncelikle öğrencilerin kullanacakları cihazları tanımaları için önce Bilgisayarı tanımalarından başlanır. Bilgisayar alanında Bill Gates (Microsoft), Mark Zuckerberg (Facebook) gibi çok önemli isimlerin hepsinin ortak özelliği küçük yaşta programlama öğrenmiş olmalarıdır. Bu yüzden küçük yaşlardan itibaren bu eğitimin verilmesi oldukça önemlidir. Kodlama ve Robotik dersi okul öncesi 5 yaş grubundan itibaren verilmeye başlanmaktadır. Eğer temel beceriler erken yaşta verilirse diğer becerilerin kazandırılması daha kalıcı halde sağlanmaktadır. Kodlama ve Robotik dersinde Lego öğretimi ile çocukların motor becerilerini geliştirerek, hayal güçlerini kullanmaları asıl hedefler arasındadır.

Olgun yaştaki öğrencilerin ve çocukların motor becerilerinin gelişimi, parçaları söküp takarak montaj yapabilmeleri ve mekanik düzeneklerin nasıl çalıştığını keşfedebilmeleri için birçok şirket tarafından özel setler ve robotik kitler üretilmektedir. Çocuklarımız artık Dijital dünya’da kendilerine yer bulmaktadır fakat dijital dünya’da kendilerine yer bulurken sadece tüketici rolünde olmamalarıdır. 21.yüzyıl becerilerinin de kazandırılması ile birlikte çocuklarımızın artık tüketmekten üretmek dönemine geçişi hızlanmıştır ve dijital dünya’da kendi ayak izlerini bırakmaları açısından oldukça önemlidir. Bilişim Teknolojileri dersi denildiğinde Dijital güvenlik, siber güvenlik, yazılım… gibi farklı konu başlıkları da ele alınmalıdır. Çocuklarımızın gezindikleri sitelerin dijital açıdan kendilerine hangi güvenlik sorunlarını ortaya çıkaracağını bilip buna göre öne sürülen sosyal medya sözleşmelerini kabul etmeleri gerekir bu da bilinçli bir internet kullanıcı nasıl olmaları gerektiği ile alakalıdır. Bu yüzden 5 yaş grubundan itibaren çocuklarımıza bu dersi “yaşam boyu öğrenme” hedefiyle gerçekleştirmekteyiz. Kodlama ve Robotik dersi STEM ile de ilişkilidir. Yani bilim, teknoloji, matematik ve mühendislik alanları ile de disiplinler arası bir çalışma yapılarak kodlama becerisi öğrenciler tarafından projeler ile destekleniyor. Böylelikle öğrencilerin yaşamları boyunca farklı alanlarda içerikler üreterek kendilerini geliştirmelerine de fırsat verilmektedir. 3 boyutlu tasarım başlıkları da Kodlama dersi kapsamında ele alınmaktadır. Böylelikle çocuklar hem projelerini yapıp hem 3D printer makinesinden de çıktı alabilmektedir, somut becerilerin geliştirilmesi açısından önemli bir çıktıdır. Bu anlamda yukarıda bahsedilen konu ve başlıklar ile ilgili eğitmenin buna uygun etkinlikler hazırlayıp bunların çıktılarını elde etmek oldukça önemlidir. Bu sayede çocuklarımız erken yaştan itibaren Kodlama ve Robotik dersi ile birlikte “yaşam boyu öğrenme” kazanımının en önemli çıktısını elde ederler.

Gamze BÜYÜKERGENE – Bilişim Teknolojileri Öğretmeni